Ensimmäiset Pinnan alla -tuotteet ilmestyivät Luontokaupan valikoimiin keväällä 2019. Tutun norppalogon ympärille luotu vedenalainen maailma on ihastuttanut asiakkaitamme siitä lähtien. Monipuolisesta mallistosta löytyy muun muassa opettavaisia pelejä, värikkäitä vaatteita, mukavia asusteita ja vastuullisesti valmistettuja käyttötavaroita. Pinnan alla -malliston tarinassa muistelemme malliston syntyä ja selvitimme asiakkaidemme tuotesuosikit vuosien varrelta.
Pinnan alla -tuotesarja sai alkunsa kesäkuussa 2018. Olimme juuri keskustelleet Suomalaisen Kirjakaupan kanssa tuoteyhteistyön laajentamisesta ja halusimme luoda samalla jotain uutta ja yhtenäistä.
Mainostoimisto Adams on tehnyt jo vuosia yhteistyötä Suomen luonnonsuojeluliiton kanssa. Heidän käsialaansa on mm. erilaisten kampanjoiden ilmeet ja Norps Rescue tuotemerkki. Tuolloin kesäkuussa Adamsin porukkaa sattui olemaan vierailulla Luonnonsuojeluliiton toimistolla ja samalla he käväisivät Luontokaupan puolella. Otimme puheeksi uuden tuoteilmeen suunnittelutarpeen. Mainostoimiston väki innostuikin heti asiasta ja lupasi tehdä luonnosta tuotesarjan ilmeestä.
Suunnitteluun annoimme ohjenuoriksi seuraavaa: ”Ilmeen tulisi vastata virallista ja tunnistettavaa norppalogoa, mutta logolla voisi silti leikitellä. Myös logon toisto eri tavoilla voisi toimia.” Esimerkiksi nostettiin klassinen, nyt jo loppuunmyyty Arabia Teema -norppamuki, jossa logonorppa kurkistaa veden alta ja siitä näkyy vain yläosa.
"Kun ryhdyimme suunnittelemaan ilmettä uudelle norppatuotesarjalle, oli tarve miettiä kuinka liiton tunnistettava norppalogo saataisiin näyttävällä ja visuaalisella tavalla toimimaan läpi monipuolisen tuotevalikoiman. Lähdimme tutustumaan tarkemmin norpan elinympäristöön ja tästä syntyi idea kuvakkeeseen, jossa Saimaan järviluonnon innoittamana norppaa ympyröivät vesikasvit, simpukat, kivet ja kuplat. Koska norppa ikäänkuin uiskentelee vedenalaisessa maailmassa, muotoutui konseptin nimeksi Pinnan alla. Kuvakkeesta rakensimme myös kuosin, joka mahdollisti monipuolisia variaatioita tuotesarjan ilmeeseen", kertoo Jonna Manninen Mainostoimisto Adamsista.
Adams teki luonnokset uudesta ilmeestä ja niiden pohjalta päästiin hyvin jatkokehittelemään ajatusta, jossa norppalogon ympärille oli kasattu erilaisia vedenalaiseen maailmaan viittaavia elementtejä. Erinomaista oli, että logo toimi kuosina, jolloin sillä oli yksittäistä logoa huomattavasti monipuolisempia käyttömahdollisuuksia. Mitään kovin suuria muutoksia luonnosten ilmeeseen ei tehty, värimaailmaa ainoastaan hieman yksinkertaistettiin.
Eri tuotteisiin soviteltiin uutta logoversiota joko yksittäisenä tai kuosina, riippuen hieman mikä vaikutti toimivan parhaiten. Suunnitteluvaiheessa tuotteiden nimissä ei vielä ollut otettu malliston nimeä käyttöön vaan tuotelappuluonnoksissa puhuttiin esimerkiksi Norppamuistikirjasta.
"Pinnan alla -nimi terminä oli Adamsin keksimä, mutta sitä ei hyödynnetty aluksi lainkaan tuotenimissä. Tuskastelin sen ajatuksen kanssa, että meidän olisi tarvinnut nimetä tuotteita Norppa-alkuisesti, kuten aiemmin oltiin tehty. Tuotemäärän lisääntyessä ja varsinkaan pitkissä tuotenimissä muotoilu ei toiminut. Sekaantumisen vaaraa aiheutti se, että valikoimissa oli tai oli ollut vastaavia tuotteita aivan erilaisilla painatuksilla. Asia ratkesi lopulta hyvin yksinkertaisesti, kun ehdotin Adamsille, että tuotteiden nimeen lisättäisiin alkuun Pinnan alla -sanat, jolloin Norppamuistikirjasta tuli Pinnan alla -muistikirja. Tällä muutoksella saatiin aikaan sekä selkeyttä että ilmavuutta tuotenimiin”, kertoo Luontokaupan toimitusjohtaja Tapio Kujala.
Uudet tuotteet oli tarkoitus lanseerata keväällä 2019. Ensimmäisiä Pinnan alla -tuotteita olivat hiirimatot, muistikirjat, kangaskassit, kestotiskirätit ja luomupuuvillaiset käsipyyhkeet. Pelkän logoilmeen lisäksi myös tuotteiden värimaailmalla haluttiin leikitellä ja tuoda tuotteille useita eri värivaihtoehtoja. Kirkkaitakaan värisävyjä ei ole säikähdetty ja juuri tämä on tuonut mallistolle monipuolisuutta ja raikkautta.
Sen jälkeen mallistoon on otettu tasaisesti laajennusta niin tekstiileissä, kodin käyttötavaroissa kuin vaatteissa ja asuisteissakin. Malliston kautta lanseerattavia uusia tuotteita on ohjannut samat periaatteet kuin muutakin tuotevalikoiman kehittämistä. Tuotteidemme tulee olla eettisesti ja ekologisesti tuotettuja, käytännöllisiä ja hyödyllisiä sekä niiden täytyy jollakin tavalla kytkeytyä luonnonsuojeluun tai ihmisten luontosuhteeseen.
Vesistön taikaa -tuotteet ja opettavaiset pelit
Pelkkien logotuotteiden lisäksi mallistoon on syntynyt tuotteita Vesistön taikaa -kuvituksella. Kuvitusta hyödynnettiin alunperin Pinnan alla -palapelissä. Kuvitus sai myöhemmin rinnalleen samanhenkisen Nestorin syntymäpäivät -kuvituksen.
Olemme sisällyttäneet mallistoon myös kaksi peliä. Alkuperäisessä Pinnan alla -muisti- ja tietopelissä seikkaillaan vesistöissä kun taas uudessa Maanpinnan alla -pelissä tutustutaan nimensä mukaisesti maaperäeliöstön mielenkiintoiseen maailmaan.
Kiitos Pinnan alla -malliston menestyksestä kuuluu ehdottomasti asiakkaillemme, jotka ovat tukeneet luonnonsuojelutyötä ostamalla malliston tuotteita niin verkkokaupastamme kuin jälleenmyyjiemme myymälöistäkin. Kokosimme alle kuvakarusellin malliston suosituimmista tuotteista kautta aikojen. Tutustu samalla myös uusimpiin Pinnan alla -tuotteisiimme!
Mitä uusia Pinnan alla -tuotteita sinä haluaisit nähdä valikoimissamme? Ota yhteyttä ja kerro meille.