UKK

Usein kysytyt kysymykset

           

Kuinka suuri osa tuotteiden hinnasta ohjataan luonnonsuojelutyöhön? Kuinka monta euroa ostamastani tuotteista ohjautuu saimaannorpan suojeluun.

Luontokaupan tuotto käytetään kokonaisuudessaan luonnonsuojelutyön tukemiseen.

Olemme maksaneet kokonaisuudessaan Suomen luonnonsuojeluliitolle seuraavasti:

Vuonna 2021: 80 tuhatta euroa
Vuonna 2020: 93 tuhatta euroa.
Vuonna 2019: 75 tuhatta euroa.

Tuottomme ohjautuvat luonnonsuojeluliitolle ns. yleistuottoina, jolloin liiton on mahdollista ohjata rahat harkintansa mukaan niille osa-alueille, joilla kullonkin on eniten rahoitukselle tarvetta. Tästä syystä emme pysty konkreettisesti sanomaan, kuinka suuri osuus tietyn tuotteen hinnasta ohjautuu esimerkiksi saimaannorpan suojeluun. Saimaannorpasta ja lajin suojelusta voit lukea lisää täältä: https://www.sll.fi/mita-me-teemme/saimaannorppa/


Miten postimaksut määräytyvät?

Toimituskulut määräytyvät valitun lähetystavan, toimitusosoitteen ja tuotteiden yhteenlasketun painon perusteella. Summa pitää sisällään pakkaustarvikkeet, pakkaamisen ja postin tai DB Schenkerin kuljetuksen. Lopullinen toimitushinta on nähtävissä verkkokaupan kassalla ennen tilauksen maksamista. Kassalla voi valita toimitustavaksi noudon varastomyymälästä, jolloin emme veloita toimituskuluja. 

Mikäli lähetys on mittojensa ja painonsa perusteella mahdollista ja järkevämpää toimittaa kirjeenä, lähetämme myös DB Schenker -toimitustavalla tehdyt tilauksen postitse. Voit siis säästää pienien tilausten toimituskuluissa valitsemalla toimitustavaksi DB Schenckerin.

Voinko tilata ystävälleni ja/tai ulkomaille? 

Onnistuu! Asiakastietojen syöttämisvaihessa voit ilmoittaa eri toimitusosoitteen. 

Kun valitset toimitusmaan, järjestelmä laskee toimituskulut lähetyksen painon perusteella. Mikäli maatasi ei löydy luettelosta, ota meihin yhteyttä ja lisäämme sen.


Minulla on kiire, kuinka nopeasti tuotteeni postitetaan?

Pyrimme toimittamaan tilaukset aina mahdollisimman pian. Ruuhka-aikoina tai lomien yhteydessä toimitus voi kestää jonkin verran pidempään. Kerro meille mikäli tarvitset tuotteet ehdottomasti tiettyyn päivään mennessä ja me teemme parhaamme jotta saisit tuotteesi ajoissa. Huomioithan, että osa tuotteistamme on tilaustuotteita, mistä syystä toimitus saattaa viivästyä. Tuotteiden yhteydessä on ilmoitettu arvioidut toimitusajat.


Tilaamani tuote on vääränlainen tai -kokoinen. Voinko palauttaa tai vaihtaa sen?

Onnistuu! Myyntikuntoisten tuotteiden palauttaminen ja vaihtaminen onnistuu 30 päivän sisällä tilauksen vastaanottamisesta.


Miten vastuullisuus ympäristöasioissa näkyy toiminnassanne?

  • Otamme ympäristöasiat huomioon kaikissa päätöksissämme. 
  • Uusiokäytämme suuren osan pakkaustarvikkeistamme
  • Edellytämme toimittajiltamme vastuullisuutta. 
  • Pyrimme rakentamaan tuotevalikoimamme ekologista tuotteista.
  • Varmistaaksemme ympäristöasioiden jatkuvan kehittämisen, olemme ottamassa käyttöön Ekokompassi ympäristöjärjestelmää.


Miksi teillä on Norps Rescue ja Save the Norps -tuotteita, vaikka saimaannorppa on englanniksi Saimaa Ringed Seal? Tarkoittaako Norps edes mitään?

Norps Rescue on Mainostoimisto Adams Oy:n ideoima tavaramerkki. Norpan pelastusoperaation iloiset norppahahmot ovat seikkailleet monissa Suomen luonnonsuojeluliiton tuotteissa ja kampanjoissa, joilla on kerätty varoja saimaannorpan suojeluun. Mitään tarkoittamattomalla ja leikkisällä Norps-käännöksellä onkin erityisesti pyritty hakemaan huomiota ainutlaatuisen ja uhanalaisen hylkeemme suojelemiseksi.

Norps Rescue on ollut myös inspiroimassa Save the Norps -tuotteiden painatustekstejä. Save the Norps tuotteissa esiintyvä kuva ja teksti ovat Jussi Koski-Laulajan suunnittelemia ja tuotteiden myyntivoitot ohjautuvat kokonaisuudessaan luonnonsuojelulle.


Yritin lunastaa lahjakorttia, mutta se ei onnistunut.

Tarkista lahjakortin voimassaolo ja että olet syöttänyt koodin oikein kassalla. Joskus, jos koodi on syötetty aiemmin ja tilausta ei ole viety loppuun, koodin lunastaminen ei enää onnistu kun tilausta tekee myöhemmin. Syynä on koodin jääminen keskeneräiseen ostoskoriin. Ilmoita asiasta meille niin vapautamme lahjakortin käytettäväksi.


Etkö löytänyt vastausta mieltäsi askarruttavaan asiaa? Kysy rohkeasti lisää! luontokauppa@sll.fi.