3/2023

Asiakaskyselyn tulokset

Asiakkaillemme merkityksellistä on, että Luontokaupan tuotot käytetään kokonaisuudessaan Suomen luonnonsuojeluliiton hyväksi. Tämä nousi selkeästi esiin vuoden 2022 lokakuussa toteutetussa Luontokaupan asiakaskyselyssä. Asiakaskyselyyn vastasi huikeat 800 luonnonystävää, jotka halusivat kehittää Luontokaupan toimintaa, tuotevalikoimaa, palvelua ja markkinointia. Tästä tarinasta löydät yhteenvedon kyselyn tuloksista.

Aloitimme kyselyn kartoittamalla verkkosivujemme toimivuutta. Sivustomme uudistettiin vuoden 2022 keväällä ja iloksemme uusi kauppamme sai paljon hyvää palautetta. Valtaosa vastaajista piti etusivua, tuoteryhmittelyä, tuotekuvauksia ja muita sivuston osioita selkeänä. Parannettavaakin toki löytyi ja palautteen perusteella kehitämme lähitulevaisuudessa muun muassa tuotteiden löydettävyyttä, lisäämme tuotekuvia ja muokkaamme joidenkin tuotteiden tuotekuvauksia entistä kattavammiksi.

Kuva 1. Pyysimme asiakkaitamme antamaan arvion verkkokauppamme eri osa-alueista.


Kuva 2. Ostoksia tehneiden asiakkaidemme arvio kokonaisprosessista.


Tavoitteenamme on aina ollut kuunnella asiakkaidemme tuotetoiveita ja toteuttaa niitä mahdollisuuksien mukaan. Sen vuoksi meitä kiinnosti erityisesti kuulla ajatuksia tuotevalikoimaamme liittyen. Kyselyn myötä saimme paitsi monia yksittäisiä tuoteideoita, myös hyvän yleiskuvan asiakkaidemme mieltymyksistä.

Kuva 3. Luonnonsuojeluliiton norppalogot nousivat kyselyyn vastanneiden kesken suosituimmiksi paitapainatuksiksi.

Kuva 4. Nostalginen Retrologo ja monipuolinen Pinnan alla olivat suosituimpia mallistojamme.

Kuva 5. Tuotteiden lisäksi valikoimiimme toivottiin myös aineettomia lahjoja.


Mitkä seikat johtavat ostopäätökseen? Oli ilahduttavaa huomata, että ostopäätökseen vaikuttavina tekijöinä nähtiin luonnonsuojelutyön tukemisen lisäksi erityisesti tuotteiden ympäristöystävälliset materiaalit ja tuotteiden alkuperä. Verkkosivu-uudistuksen tärkeimpänä tavoitteena oli avata tuotteiden materiaaleja ja alkuperää koskevat tiedot entistä tarkemmin asiakkaidemme nähtäville. Näin jokaisen meistä on helppo tehdä konkreettisia valintoja itselleen tärkeiden arvojen pohjalta.


Painotamme tuotteissamme kierrätettyjä materiaaleja, kotimaista valmistusta ja luotamme kansainvälisiin sertifikaattijärjestelmiin. Teemme aktiivisesti töitä valikoimamme vastuullisuuden parantamiseen aina parhaan saatavilla olevan tiedon valossa.

Kuva 6. Suurin ostopäätökseen vaikuttava tekijä oli luonnonsuojelutyön tukeminen.


Kyselyn lopuksi pyysimme asiakkaitamme arvioimaan asiakaspalveluamme. Lupaamme painaa mieleemme yhtälailla kehut kuin kehitysideatkin. Suuri kiitos vielä kaikille kyselyyn vastanneille!

Kuva 7. Asiakaspalvelumme kanssa asioineiden asiakkaiden arvio saamastaan palvelusta.

Haluaisitko osallistua Luontokaupan kehittämiseen? Jätä yhteystietosi, niin liitämme sinut yhteisöön, jossa pääset osallistumaan muutamia kertoja vuodessa tehtäviin kyselyihin muun muassa tuotevalikoimaamme liittyen. Kyselyihin vastaaminen on aina vapaaehtoista ja voit poistua postituslistalta milloin tahansa. Tehdään yhdessä luonnonsuojelutyön tukemisesta helppoa ja houkuttelevaa!


Voit myös koska tahansa antaa meille palautetta toimintaamme, 
verkkosivuihimme tai tuotteisiimme liittyen. 
Yhteystietomme löydät täältä.

 
Kerro tarinasta kaverille: